Tarina eräästä testihiihdosta – XC Party Ski Team

Kirjoittaja XC Hero Pekka Leppälä, Ski Team 2022
Oli synkkä ja myrskyinen yö. Eiku. Oli puuskittaisia 6-9m/s puhaltelevia lumipöläytksiä viskova tammikuinen iltapäivä. Pakkanen oli tipahtanut aiempien päivien paukkukeleistä nollan tuntumaan. Mikään ei viitannut siihen että kukaan täysipäinen olisi lähtenyt sivakoimaan

Hiihtosankari äänessä – XC Hero Pekan teesit

Kahdeksan viikkoa ohjattua treeniä XCParty ski teamissa on takana. Syksyn pimeys alkaa vaihtua talven valkeuteen ja päästään kunnolla tositoimiin suksien kanssa.

Minulla treenaaminen on kokonaisuus, johon kuuluu asioiden pohtiminen ja tekemisen jonkinasteinen analysointi. Se on samalla vapautumista arjen oravanpyörästä.

Pohdiskelin …

Jyväskylän Hiihtomyllystä taitoa ja helppoutta hiihtoon!

Kirjoittaja, valmentaja Ida Meriläinen

Haluaisitko parantaa hiihtotekniikkaasi ja oppia hiihtämään taloudellisemmin? Vedän Tammikuussa paljon kysytyn XC Partyn Hiihtomyllyn eli hiihtokoulun molemmille hiihtotekniikoille. Ennen talven hiihtolenkkejä on hyvä kerrata hiihtotekniikoiden perusasiat, jonka jälkeen hiihtäminen on entistä nautinnollisempaa. Varaa paikkasi heti, sillä …

Voimaa ja virtaa sauvatreenistä

Kun harjoitellaan kestävyysliikuntaa, on kestävyyden fysiologinen mittari hapenottokyky. Hapenottokyky jalostuu kuitenkin hyviksi hiihtotuloksiksi vasta hiihtotekniikan, hiihdon taloudellisuuden ja nopeuden avulla.

Harjoittele riittävästi matalilla tehoilla

Hapenottokyvyn pohjana on riittävä määrä aerobista harjoittelua. Niinpä hiihtäjän harjoittelusta pääosa eli 80-85% tuleekin olla peruskestävyysharjoittelua. …