Tuunaa maastopyörä keveään kesäkuntoon!

Näin uuden ajokauden kynnyksellä useampi maastopyöräilijä pohtii parannuksia pyöräkalustoonsa. Usein keskusteluissa vilahtaa pyörän keventäminen, sen lisäksi että voimansiirtoa päivitetään ja jousituskomponentteja vaihdetaan.

Paneudutaan kuitenkin hivenen syvällisemmin tähän kaluston keventämiseen, sillä se tietää isoja kulueriä kalustobudjettiin. Samalla keventäminen tuo merkittäviä muutoksia ajotuntumaan ja pyörän käytökseen. On hyvä muistaa että äärimmilleen vietynä keventäminen vaikuttaa myös ajoturvallisuuteen.

Lue tämä ennen kuin sukellat nettikaupan syövereihin

Hyvänä lähtökohtana pyörän kevennykselle, kannattaa aktiiviharrastajan pitää kaluston hyvää käytettävyyttä ja ajomukavuutta. Todella kalliit hiilikuituiset ja samalla myös normaalia herkemmät komponentit kannattaa suoraan jättää nettikauppojen hyllyille, jos tavoite ei oikeasti ole hioa viimeisiä sekunteja huippuunsa viritetyn kuskin loppuajasta. Myös toiminnallisuudeltaan rajalliset osat kuten polkimet ja ultrakevyet renkaat voi laskea pois päivityslistalta. Niistä saa pidempiaikaisessa käytössä lähinnä harmia.

Varoittavan esipuheen jälkeen voidaankin pohtia mihin lopulta kannattaa satsata. Asiaan tietysti vaikuttaa myös käytössä oleva budjetti.

Vaikuttavia grammoja

Vaikuttavimmat grammat löytyvät pyörivistä massoista eli renkaista ja vanteista. Vanteita hankkiessa budjetti taatusti venyy ja paukkuu, mutta moderni leveä vannekehä tuo karsiutuneen pyörivän massan lisäksi muitakin etuja ajoon. Rengas asettuu vanteelle paremmin ja laajentunut ilmatila tuo mukanaan ajomukavuutta sekä lisää pitoa ja rullaavuutta epätasaisessa maastossa.

Panosta tubeless -renkaisiin

Selvästi vanteita edullisempaa on panostaa renkaisiin ja erityisesti niiden tubeless-versioihin. Sisärenkaan poistamalla painosäästöä kertyy helposti se 100g/ rengas, joka tuntuu kyllä ajossa. Tubeless-asennuksella saavuttaa muitakin etuja, kuten paremmin maaston muotoihin muokkautuvan renkaan, joka lisää pitoa ja parantaa rullaavuutta.

Kustin Trekki, punainen paholainen on mallina verkkovalmennuksissa.

Tubeless-rengasta valitessa pitää huomioida kaluston käyttötarkoitus, maastot sekä pyörän ja kuskin ominaisuudet. Lyhytjoustoisessa pyörässä oikein pitävä rengas menee hivenen hukkaan, kun pyörän ominaisuudet eivät yllä renkaan tasolle eteenkään vauhdikkaassa ajossa.

Suositeltavaa on satsata kylkivahvistettuun renkaaseen, jolloin tubeless-asennuskin on helpompi, ja rengasrikon riski pysyy pienenä keveimpään mahdolliseen renkaaseen nähden. Muita edullisia tapoja keventää pyörää ovat:

  • Ohjaintangon gripit
  • Ohjaintanko hiilikuituiseen, mutta hankinnan arvokkuuden vuoksi tämä päivitys on syytä tehdä vasta ajoasennon vakiintumisen jälkeen.
  • Voimansiirron päivitys mittavimmillaan tuottaa useiden satojen grammojen painon pudotuksen. Lisäksi pyörän toimintavarmuus paranee uuden voimansiirron myötä.

Pyörän kevennykseen lähtiessä suosittelen aina miettimään, että onko käytössä olevan pyörän runko sellainen, että osien päivittämiseen kannattaa sijoittaa useita satoja euroja.

”Runko on edelleen maastopyörän tärkein osa ja sen vaikutukset ylettyvät kaikkialle maastoajossa.”

Kaikki lähtee siitä, että runko on omistajalleen sopivan kokoinen ja käyttötarkoitukseen sopiva. Lisänä tulevat oikean geometrian tuomat ajo-ominaisuudet. Laadukkaan rungon ympärille saa kasattua halvemmista ja raskaammistakin komponenteista loistavan lenkkikaverin pitkäksi aikaa. Siksi pitäisin pyörän keventämisen kannalta tärkeimpänä kohteena runkoon sijoittamista ja kun se on varmasti kuskille sopiva, niin on aika tuumia, haluaako pyörää päivittää muulla tavoin.

Hiilikuitu- vs. alumiinirunko

Lisää pyöränpäivitysjuttua ja neuvoja saa Kustin ja Antin NUTS Housen verkkovalmennuksissa, joihin voi ilmoittautua mukaan. Valmennuksissa laitetaan sekä kuski että pyörä kuntoon. Ota yhteyttä suoraan Kustiin tai Päiviin ja kysy lisää!

  • paivi.lohikoski@directora.fi
  • kusti.kittila@hotmail.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *