Mistä kemufiilis kun ulkona sataa ja on pimeää?

Kirjoittaja: Meris Ida

Tammikuu ja syyskuu ovat vilkkainta aikaa aloittaa liikuntaharrastus. Tammikuun ensimmäisinä viikkoina kuntosalit täyttyvät innokkaista harrastajista ja hiihtoladut saavat kyytiä. Lisääntyvä valo lisää tunteja päiviin ja endorfiinit jylläävät liikunnasta saadun hyvän olon myötä toivottavasti koko loppuvuoden.

Kemufiilistä ei

Ultrakisaan valmistautuminen – viimeinen kuukausi

Ultrajuoksija pystyy starttaamaan kilpailuun tosimielellä ainoastaan muutaman kerran vuodessa. Sama pätenee myös muihin ultramittaisiin suorituksiin. Kisojen pienen määrän ja vaativan luonteen vuoksi jokaiseen tapahtumaan on syytä valmistautua huolella. Hyvä valmistautuminen takaa parhaan mahdollisen suorituksen ja toisaalta tekee kilpailusta miellyttävämmän. Ultraaminen …

Yhteisössä ihminen voi hyvin ja porukassa riehuminen palkitsee

Ihminen on syvästi sosiaalinen laji, jolla on suuri tarve kokea tulevansa hyväksytyksi ja tehdä asioita yhdessä muiden kanssa. Tämä johtaa juurensa kauas evoluuton juurille ja sille löytyy perusta hermoston kehityksestä ja sosiaalisuuden alkulähteistä.

Kestävyysurheilija tarvitsee yhteisön

Nykyisin epävarmassa ja jatkuvasti …

Nyt kirmataan ladulle – lue ensin Maijan vinkit!

Pohjoisessa ja muissakin osissa Suomea ensilumenlatuja avataan koko ajan lisää ja luonnonlumellekin pääsee jo osassa maata. Kuntoilijat kirmaavatkin pian ladulle intoa täynnä.

Tässä jutussa valmentaja-Maija jakaa vinkit lajiharjoituskauttaan starttaavalle kuntoilijalle. Nyt on syytä pitää pää kylmän rauhallisena! Seuraavista ohjeista on

Voimaa ja virtaa sauvatreenistä

Kun harjoitellaan kestävyysliikuntaa, on kestävyyden fysiologinen mittari hapenottokyky. Hapenottokyky jalostuu kuitenkin hyviksi hiihtotuloksiksi vasta hiihtotekniikan, hiihdon taloudellisuuden ja nopeuden avulla.

Harjoittele riittävästi matalilla tehoilla

Hapenottokyvyn pohjana on riittävä määrä aerobista harjoittelua. Niinpä hiihtäjän harjoittelusta pääosa eli 80-85% tuleekin olla peruskestävyysharjoittelua. …