Hyvinvoivan kehon ja ulkonäön elämänmittainen ultramatka

Ulkonäkö on monelle kuntoilijalle ja varsinkin kilpaurheilijalle suuressa roolissa. Ja miksipä ei olisi? Elämme aika ulkonäkökeskeisessä kulttuurissa, jota some kenties buustaa vielä lisää. Vuorikauriin lailla kevyesti juoksevat tai hiihtävät kestävyysurheilijat inspiroivat kuntoilijaa ponnistelemaan aina uusien tavoitteiden eteen. Monella on tavoitteena kaunis ja komea vartalo, joka kenties oli nuorena. Osa haluaa saavuttaa sen ensimmäistä kertaa vasta keski-iässä.

Kenelle kuuluu se miltä näyttää?

Moni ajattelee, että ulkonäkö on jokaisen oma asia, mutta valitettavasti se ei näin ole. Ulkonäkö herättää tunteita: ihailua, kateutta, vihaa ja himoa. Ja se on ihan ok. Ongelma näistä tunteista tulee siinä vaiheessa, kun toisille lähetetään lannistavia viestejä, kommentoidaan ikävästi, huudellaan kentän tai ladun varressa herjoja tai itseä reilusti vanhemmat miehet lähestyvät nuoria naisia  romanssin toivossa. Tämä kaikki kuuluu monen urheilija- ja kuntoilijanaisenkin elämään.

Meidän XC Party Master urheilijanaiset ovat kuulleet monenlaista asiatonta herjaa omaan ulkonäköön liittyen ja jopa kilpaurheilijoilla voi fokus keskustelussa siirtyä suorituskyvyn ja tulosten sijasta ulkonäköön.

Henkinen kapasiteetti ratkaisee

Onneksi nykyisin puhutaan yhä enemmän myös siitä miten urheilijankin tulisi kasvaa myös ihmisenä: sosiaalinen, moraalinen ja älyllinen kehitys vievät eteenpäin myös fyysisillä areenoilla operoivaa henkilöä. Henkinen ja älyllinen kehitys antaa voimavaroja myös elämän muille osa-alueille.

Liiallinen fokus fyysisten ominaisuuksien kehittämiseen, voi jättää henkisen kehityksen lapsenkenkiin. Tähän voisi heittää kysymyksen urheilijoille ja kuntoilijoille: Montako kirjaa olet lukenut tai kuunnellut viimeisen vuoden aikana? Milloin viimeksi olet opetellut jonkun uuden taidon? Suhtaudutko elämään oppimispolkuna vai pyritkö hakemaan hyvän olon tunteita ilman suurempaa päämäärää?

”Jos osuu reidet yhteen, on liikaa painoa” – kilpahiihtopiireissä sanottua

Parempi ulkonäkö treenitavoitteena

Meidän verkkovalmennuksiin osallistunut Lotta Heikkeri Teräsmeduusat  pohti juuri blogissaan sitä miksi ulkonäkö ei saa olla tavoite treenaamiselle. Lotta nimittäin oli saanut tyrmäävää palautetta ja kehotuksen hakeutua hoitoon, koska sanoi treenaavansa näyttääkseen hyvältä.

Onko treenaaminen ulkonäön takia siis turhamaista, kateutta lisäävää, pahimmassa tapauksessa ylilyönteihin ja syömishäiriöihin kannustavaa itsekeskeistä puuhaa?

Mitä, jos kerta kaikkiaan et ole tyytyväinen kehoosi? Haluaisit olla hoikempi, lihaksikkaampi, nopeampi, vahvempi, notkeampi, kimmoisampi ja taitavampi? Eikö silloin velvollisuus ole tehdä asialle jotain? Vai pitääkö tyytyä siihen mitä on?

Eikö ole oman kehon kunnioittamista se, että kohtelee sitä hyvin: syö terveellisesti ja monipuolisesti, antaa kehon välillä levätä ja antaa sille liikuntaa sekä kehonhuoltoa, jotta lihaksisto pysyisi kunnossa myös iän karttuessa. Hyvä fyysinen kunto  on yhteydessä myös elämisen laatuun. Jos jatkuvasti pitää kantaa mukana kymmenien kilojen ylimääräistä lastia, ei elämä ole kovin helppoa eikä liikunta voikaan olla mielekästä.

Ulkonäön lisäksi kannattaa miettiä myös mihin oma keho pystyy

XC Party-yhteisön kestävyysurheilijoista ja harrastajista lähes 40% yrittää parhaillaan laihduttaa ja n.30% kokisi olevansa ainakin osittain onnellisempi hoikempana. Aiemmin 2000 -luvulla tutkittiin yliopisto-opiskelijoita ja heidän kehonkuvaa. Opiskelijoista n. 40% koki olevansa ylipainoisia, mutta oikeasti heistä vain  murto-osa oli oikeasti ylipainoisia. Voi siis olla, että mainosten, somen ja urheilumaailman esikuvat auttavat asettamaan epärealistisia tavoitteita oman kehon suhteen. Toisaalta muutaman kilon extra vyötäröllä voi tuntua todella ikävältä.

Syitä laihdutukselle

Noin 8/29 suullisen kommentin antaneesta halusi pudottaa 1-5 kiloa, jotta juoksu sujuisi kevyemmin, ja olo olisi mukavampi treenatessa. Osa kommentoi myös, että näyttäisi yksinkertaisesti paremmalta hoikempana. Aikaisempi kilpaurheilijan tausta ja kehonkuva asettaa edelleen vaatimuksia ulkonäölle. Syitä laihdutukselle olivat mm.:

”Ulkonäköpaineet ja liikakilot vyötäröllä”

”Ylipaino on ex kilpaurheilijalle kiusallista. Ei tunnu omalta.”

”Hiihto olisi helpompaa , erityisesti mäkien nousu. Ja tietty näyttäisin paremmalta kilpapuvussa. ”

Ultrajuoksija nuorten SE nainen 6h ja 12h matkoilta, Satu Kähkönen tietää mitä ultrajuoksu vaatii. Elimistön on toimittava hyvin ja sen takia ruokailutottumusten ja aineenvaihdunnan on oltava kunnossa ympäri vuoden, ei ainoastaan kisoissa. Nälkäkuurit ovat riski urheilijalle.

Loput 21/29 mainitsi kärsivänsä erilaisista terveysongelmista, jopa korkeasta verenpaineesta ja liikapainosta johtuvista kivuista sekä ylipainon tuomasta yleisestä pahasta olosta:

”Tällä hetkellä olen lihavimmassa ja ”löysimmässä” kunnossa kuin ikinä koskaan ollu ja se on hirveä tunne. ”

”10 kg:n painonnousu 2 vuoden aikana, joko koko vaatekaappi urheiluvaatteita myöten uusiksi tai painoa pois. Tuo 10 kg tuntuu kestävyyslajeissa ja kisat menis paremmin jos painaisin vähemmän.”

”Koska ihan rehellistä sairauden tuomaa ylipainoa on, ja se hidastaa menoa, eikä tunnu omalta keholta.”

Miehillä on etuja kestävyysliikunnassa naisiin verrattuna. Kiitos testosteronin, palautuminen on nopeampaa ja myös ylimääräisten vatsamakkaroiden saaminen pois kehosta on naisia helpompaa.
Haaveena sixpack?  Miehet ovat fyysisesti voimakkaampia kuin naiset. Suuremman testosteronituotannon takia miehillä on suurempi lihasmassa kuin naisilla ja muitakin etuja, mm. suurempi sydän, keuhkot ja enemmän tyypin 2 lihassoluja eli miehillä on parempi hapenkuljetuskyky ja maksimaalinen hapenottokyky. Naisten keholla on parempi energiantuotantokyky, ja korkeammasta rasvamäärästä on hyötyä erityisesti kylmissä olosuhteissa.

Onko paremman ulkonäön tavoittelu turhamaista?

Moni elämänmuutoksen tehnyt kuntoilija on saanut ikäviä kommentteja lähipiiristä. ”Mitä sinä nyt vanha ihminen tuolla tavalla viitsit?” ”Meinaatko sinä vanhoilla päivillä (30-40-vuotiaana)  leikkiä urheilijaa vai mitä?”

Jos päätät laihtua ja saada timmimmän olemuksen, on enemmän kuin todennäköistä, että kateus saa ihmiset käyttäytymään ikävästi. Usein ikävimmät kommentit sekä urheilijoilla että kuntoilijoilla tulee valitettavasti lähipiiristä.

Ihan niinkuin ei olisikaan sallittua tavoitella parasta versiota itsestään. Onko se itsekästä? Eikö me siksi synnytä tänne, että kasvaisimme parhaaksi versioksi itsestämme? Että oppisimme rakastamaan sekä itseämme että muita? Ottamaan vastuuta itsestämme ja muista?  Eikö hyvinvoiva, energinen ystävä, esimies, työntekijä, perheenäiti ja -isä ole usein samalla fyysisesti ja henkisesti hyväkuntoinen?

”Terve sielu terveessä ruumiissa.”

Syyt miksi XC Party yhteisössä liikutaan ovat kyselyn perusteella suorituskyvyn parantaminen ja toisena tulee oman ulkonäön kohentaminen. Suorituskyvyn parantaminen tavoitteena on varmasti sosiaalisesti hyväksyttävämpi tavoite kuin paremman ulkonäön tavoittelu, niin kuin Lotan blogista ilmeni. Niinpä suorituskyvyn parantamisen merkitsikin reilusti 56/66 vastaajasta tavoitteekseen. Ainoastaan yksi oli osittain eri mieltä. Samoin atleettisemman ja lihaksikkaamman vartalon halusi suurin osa. Tosin n. 30% koki, että lihaksikas vartalo ei ole kovin tavoiteltava asia.

Miten läskistä pääsee eroon?

Reisien ja lantion seudun rasva on usein tiukassa naisilla ja miehillä vastaavasti vatsan seudulla. Eri rasvasoluissa on erilaisia solureseptoreita, jotka vaikuttavat eri tavoin rasvan vapautumiseen. Vatsan seudun rasva reagoi hyvin liikuntaan ja niinpä miesten on helpompaa saada vatsanseutu timmiin kuntoon urheilua lisäämällä.

Reisimuhkurat eivät ole juuri kenenkään mielestä kauniita, mutta niistä on terveydelle vähemmän haittaa kuin omenavartalosta ja mahamakkaroista. Ei varmaan tule kenellekään myöskään yllätyksenä, että rasvan varastointi kehoon on helppoa, mutta sen poisto vaativaa. Laihdutus kannattaa tehdä ajatuksella helpossa elämäntilanteessa. Laihdutukseen liittyy riskejä ja siksipä kirjoitamme siitä uuden blogijutun Aijan kanssa. Aijan blogissa onkin jo aiemmin otettu tähän kantaa kilpahiihtäjien kohdalla.

Kiitollisuus ja kunnioitus omaa kehoa kohtaan

Miten ulkoisten kauneusnormien yli pursuava ihminen voi sitten olla tyytyväinen kehoonsa? Voi, jos keskittyy siihen mitä voi  ja jaksaa tehdä sen sijaan, että miettisi mihin ei pysty ja mikä on vialla. Voi myös miettiä mikä on oikeasti terveellisen painon raja ja tehdä ratkaisuja sen suhteen. Ei vertailemalla itseään muihin.

Kiitollisuus omaa kehoa kohtaan on ensimmäinen askel. Häpeä omaa kehoa kohtaan sen sijaan voi laukaista epäterveitä valintoja ja käyttäytymistä arjessa. Niinpä olisi hyvä opetella mantran lailla olemaan kiitollinen ja kunnioittava omaa kehoa kohtaan.

Kunnioittamiseen kuuluu myös kehon kuunteleminen: kun se on väsynyt tai ilmoittaa kivuista, pysähdy ja lepää.

”Vaikka et voi olla varma siitä, että muut kohtelevat kehoasi kunnioittaen, sinä voit sen silti tehdä.”

Ulkonäkö on vain sivujuonne siinä mitä sinä olet ja mitä sinä osaat. Ulkonäöllä ei usein ole mitään tekemistä ihmisen luonteen (character) kanssa. Luonne ratkaisee sen mitä teet elämälläsi.

Elämäntilanne pistää asiat tärkeysjärjestykseen

Ihmisen elinkaareen mahtuu monenlaisia vaiheita. Varsinkin nuorena jaksaminen on huipussaan, palautuminen nopeaa ja energiaa tuntuu riittävän loputtomasti. Silloin yleensä ei tarvitse kantaa vastuuta muista kuin itsestään, joten vapaa-ajan vietosta voi päättää itse. Jos väsyttää, voi levätä. Tässä iässä usein ulkonäkökriteerit ovat kovimmat ja oma identiteettikin vasta muovautumassa. Ympäristön asettamilla kauneusihanteilla on suuri merkitys, kun olet nuori.

Liikunta lisää hyvinvointia ja tyytyväisyyttä omaa kehoa kohtaan

Kun on keski-ikäistyvä perheenäiti tai -isä, jolla on kenties useampi pikkulapsi hoidettavana töiden ja muiden velvollisuuksien lisäksi, tekee elämäntilanne mahdottomaksi mediassa esiintyvien ulkoisten kauneusnormien tavoittelemisen. Ihminen kenties muistelee millainen oli nuorena, ja kun peilistä katsoo silmäpussit ja roikkuva maha, tulee paha mieli. Tähän voi sopeutua monella tavalla. Joka tapauksessa on hyvä myös olla itselle armollinen, ja hyväksyä se, että kolmi- tai nelikymppisenä ei voi näyttää samalta, jos on ollut huippukunnossa nuorena.

Urheilevat naiset suhtautuvat usein kehonsa vanhenemiseen myönteisemmin kuin muut. Treeni ei takaa ikuista nuoruutta, mutta se lisää elämisen laatua ja pehmentää ikääntymisen tuomia muutoksia.

”Runsaasti liikkuvat naiset kokevat vanhenevansa muita hitaammin!” -Kirsi Valasti

Kestävyyslajeissa on kuitenkin mahdollista kehittyä kaiken ikäisenä. Juoksuajat tuskin paranevat ajan myötä ja liika vertailu voi syödä iloa harrastamisesta. Kestävyyslajeissa voi oppia uusia taitoja, jaksaa pidempiä ja taas pidempiä matkoja.

Harjoittelu vain täytyy tehdä kokonaisvaltaisesti elämäntilanteen ehdoilla oma ja läheisten hyvinvointi edellä. Ja palautumiselle pitää varata enemmän aikaa.

Kyselyyn vastasi 48 naista ja 17 miestä, joiden lajit on esitelty alla olevassa kuvassa. Lämmin kiitos kaikille kyselyyn vastanneille!

Lähteet:

Kirsi Valasti, Naisen juoksukirja (2009)

Psychology Today: 4 Mantras to Improve Body Image

www.pippalaukka.fi

2 vastausta artikkeliin “Hyvinvoivan kehon ja ulkonäön elämänmittainen ultramatka”

  1. Olisi hienoa, kun pystyisi liikkumaan sekä urheilemaan ilman ulkonäkö paineita. Valitettavaa on se, että muut luovat niitä huonoilla kommenteillaan. Tämä voi olla monen nuoren kompastuskivi ja eteneminen omalla urheilijan urallaan. Miten voisimme hyväksyä jokaisen omana itsenään? Miten oppia kohtelemaan ihmistä niin, että saa hänestä esille parhaat puolensa? Jokainen on kaunis omalla tavallaan ja voittaja omalla tavallaan!!

    1. Hyvä kommentti Ulla! Ikäville kommenteille esimerkiksi somessa ei varmaankaan voi mitään. Ainut asia, mitä voi tehdä, on olla välittämättä ikävistä kommenteista ja blokkaamaan ihmiset, jotka satuttavat kommenteillaan. Aina voi itse tehdä tietysti hyvää jakamalla positiivisia kommentteja ja kannustusta ympärilleen. Ehkä pikkuhiljaa sitten hyvä voi voittaa pahan?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *