Kaikki irti valmennuksesta! 5+1 vinkit valmennettaville

Kirjoittaja: Kati Vehmas, Portugalissa asuva seikkailu-urheilija

Insta: @endurance.withkati  Blogi: Napapiirinseikkailija

Puuttuuko treeneistä potku? Ja aloittaminenkin on vaikeaa? Paras keino kehittyä on hankkia oma valmentaja tai liittyä valmennustiimiin.

Yhteisöllisyys ja suunnitelmallisuus auttavat eteenpäin.

Sain itse talvella kovan buustin Sporttioravien valmennuksessa. Siinä Sporttioravien Jani rakensi tälle seikkailu-urheilijalle juoksunopeutta maastopyöräilykykyä kuitenkaan unohtamatta.

Valmennustiimissä ja valmennuksessa onnistumiseen tarvitaan asennetta. Se on sitä paljon puhuttua muutoshalukkuutta. Hauskuutta ja heittäytymistä saa olla mukana myös. Kaikki eivät kuitenkaan saavuta tuloksia edes valmentajan tai valmennustiimin avulla. Tiesitkö, että kehittyminen vaatii myös uskallusta kehittyä? Nappaa tästä vinkit, miten onnistut valmennuksessa tai valmennustiimissä.

Mie ja maastopyörä, vaikka keskityin talven kehittämään juoksuvauhtia, kuului ohjelmaan edelleen paljon maastopyöräilyä.

Valmennustiimi vai henkilökohtainen valmentaja?

Antaako sinulle virtaa treeniseura vai harjoituspäiväkirjan täyttyminen?  Jokainen treenaaja motivoituu jostakin. Mikä sinua motivoi? Etsi treenin tueksi ne asiat, jotka sinua motivoivat liikunnassa. Ja hyödynnät armotta niitä. Jos sinulle on helppo lähteä liikkumaan valmennustiimissä, miksi pyrkiä väkisin treenaamaan yksin?

Jos valmentajan tuki potkii eteenpäin, hyödyt varmasti paljon henkilökohtaisesta valmennuksesta. Jos mielesi halajaa Exceleitä ja analyysejä, käytä niitä. Harjoittelua ei kannata perustaa itselle epäluonnolliselle tavalle.

Minua motivoivat hyvän valmentajan tuki, uudet treenit ja järjestelmällisesti täyttyvä treenipäiväkirja. Ryhmäliikuntatunneilla minun kuntoa ei olisi saatu kasvatettua. Mutta valmentajan vedossa kyllä.

Livenä vai verkossa

Molemmissa tapauksissa henkilökohtainen kontakti on timanttia. Tottunut harjoittelija voi toimia itsenäisemmin, aloitteleva tarvitsee mahdollisesti enemmän ohjausta. Valmennustiimin tapaamiset tuovat hauskuutta etävalmennukseen. Minulle henkilökohtainen etävalmennus toimi hyvin. Juttelut käytiin videopuhelimella. Tein videopäiväkirjaa ja pieniä videoita esimerkiksi juoksutekniikasta, ja sain kommentteja niihin.

Tavoitteet

Vain jos tietää, mitä haluaa voi sen saavuttaa. Selkeillä tavoitteilla pääsee selvää tulokseen.  Tulla paremmaksi juoksijaksi, tai kovemmaksi ei ole mitattava, eikä motivoi pitkään. Sopiva tavoite voi olla vaikkapa tietyn tapahtuman läpipääseminen, peruskestävyyden kasvattaminen tai vaikka maastopyörätekniikan kehittäminen.

Valmennustiimi ja valmentaja on hyvä valita tavoitteen mukaan. Mieti siis, missä haluat kehittyä. Se toimi pohjana valmentajalle ja valmennustiimille. Jos haave on kaukainen, jaa se pienempiin osiin ja käy niistä yhden kimppuun.

Taustalla on väliä!

Oma kuntoilutausta vaikuttaa. Sekin vaikuttaa sopivan valmennustiimin valintaan ja sen perusteella myös henkilökohtainen valmentaja lähtee liikkeelle. Tavoitteiden saavuttamiseen vaikuttavat, mitkä osa-alueet ovat vahvuuksia, ja mitkä vaativat kehittymistä. Löytyykö vahvuutesi poluilla alamäistä, tai vaikkapa ylämäen jaksamisesta? Onko kestävyyskuntosi rautaa, mutta tekniikassa kehittämistä? Vai oletko ehkä maastopyöräilijänä haka, mutta haluaisit juosta lujempaa?

Otin itse keskiöön suurimman heikkouteni, eli nopean juoksun. Minulle tehty ohjelma keskittyi siihen, jolloin harjoituksista saatiin oikeasti eteenpäin vieviä. Useita lajeja harrastavalle yhden lajin teemavuosi vie usein reilusti eteenpäin, kuin tilanne, jossa jatkuvasti yrittää kehittää vähän kaikkea kerralla.

Toteuttaminen

Puolivillaisella tsempillä saa puolivillaisia tuloksia. Parhaan lopputuloksen saa heittäytymällä täysillä mukaan. Se voi tarkoittaa itsensä ylittämistä treeneissä, tai vaikka siinä, että lähti mukaan valmennustiimiin. Heittäytymällä valmennustiimiin tai valmentajan vietäväksi, sitoutumalla ja tekemällä. Harjoitteluohjelma tai kalenteriin lisätyt valmennustiimin treenit eivät tee vielä kenestäkään polku-ultraajaa tai maastopyöräilijää.

Polkujuoksukilpailussa Portugalissa. Talven aikana kävin ohjelman mukaan pari polkujuoksukisaa juoksemassa, tämä on valtakunnallisen polkujuoksusarjan osakilpailu Dura Trail.

+ Haluat muutosta, muista se!

Mieli ja keho taistelevat ihan täysillä muutosta vastaan. Varmasti uudenlainen treeni tuntu ihanasti lihaksissakin, mutta kyllä mieli on se suurempi haaste. Jos olet pitkään tehnyt omalla tavalla, tulee helposti lipsuttua lähelle vanhoja tapoja. Muutosta on kuitenkaan turha odottaa tekemällä kuten aina ennenkin.

Minulle akilleen kantapää oli vk-juoksutreenit. Joka kerta sellaisen putkahdettua ohjelmasta esiin, kävi mielessä, että josko lähtisi kuitenkin pitkikselle niin kuin ennenkin. Mutta eihän se niin toimi!

Uusiin tuloksiin mennään uudella tavalla, ja silloin harjoittelu todellakin muuttuu. Sitähän sitä on tultu valmentajalta tai valmennustiimistä hakemaan!

Yhteislenkillä Sesimbrassa
Kotipolkuja Seimbrassa
Polkujuoksukilpailussa Portugalissa

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *