Oma tili

Maijan ja Janin kesän tähtihetket

Tervahiihdon johtaja Jani Oravamäki ja Tervatar Maija Oravamäki toteuttivat kuluneena kesänä unelmansa pitkästä ulkomaanmatkasta, jossa yhdistyy urheilu, ystävät ja pieni kisailu. Maija kertoo nyt meille matkasuunnitelmista, jakaa upeita reissukuvia ja tarinaa siitä, miten reissu lopulta sujui.

Unelmien retken suunnittelu alkoi jo vuotta ennen:

• Kesä-heinä 2015: Haaveena toteuttaa pitkäaikainen unelma usean viikon lomasta ulkomailla.
  • Elokuu 2015: Fuengirolan valitseminen ensimmäiseksi lomakohteeksi, koska voisimme majoittua edullisesti Janin siskon asunnossa. Menolentojen osto Oulu-Malaga.
  • Syyskuu 2015: Pyreneiden valinta loman jälkimmäisen puoliskon kohteeksi. Kesällä 2014 seikkailukisa keskeytyi juuri Pyreneiden juurelle ja olin päättänyt palata sinne joskus. Paluulentojen osto Barcelona-Oulu.
  • Lokakuu 2015:  Majoituksen varaaminen Pyreneiltä Andorrasta, El Tarterista. Kartan mukaan hyviä pyöräily- ja vaellusreittejä sekä uimahalli ja kuntosali lähistöllä. Korkeus n. 1700 metriä meren pinnan yläpuolella ja upea luonto ympärillä. Edullinen.
  • Marraskuu 2015: Vuokra-auton varaaminen loman toiselle puoliskolle. Tarpeeksi iso, jotta pyörät sekä Sanna (liittyy mukaan Barcelonassa) mahtuvat kyytiin. Nouto Malagasta, palautus Barcelonaan.
  • Joulukuu 2015: Tieto siitä, että 2016 Tour de France menee aivan majapaikkamme vierestä. Jee, mikä sattuma!

“Vuoden 2016 alussa ostimme pyöränkuljetuslaukut ja aloimme suunnittelemaan tulevia retkikohteita tarkemmin. Nyt alkoi olla ilmassa jo ihanaa loman odottelua!”

Suvivirren jälkeen kaikki oli siis valmiina, kun suuntasimme Janin kanssa kohti Fuengirolaa. Siellä meitä odotti aurinkoinen ja lämmin (kuuma!) sää. Uiminen ilman märkäpukua meressä oli mahdollista ja pyöräretkille tuli varata paljon nestettä ja aurinkorasvaa mukaan.

Jani kauhoo matkanpölyt talviturkistaan turkooseissa meren aalloissa.

Ensimmäiseksi matkakohteeksemme valikoitui korkealle Serranía de Rondan vuoristoon, rotkon reunalle rakennettu Ronda. Varasin edullisen majoituksen vanhasta kaupungista ja pakkasimme pieniin selkäreppuihin vain välttämättömimmät tavarat. Lähdimme matkaan varhain aamulla, jotta ehtisimme tutustua kaupunkiin perille päästyämme. Yhteen suuntaan matkaa kertyi 90 kilometriä ja kokonaisnousua 2000m. Matkan aikana pysähdyimme useasti täydentämään juomapulloja matkan varrella sijaitsevista kylistä. Ei ihme, että juoma maittoi. Perille päästyämme kuulimme, että lämpötila oli paikoin yli 40 astetta! Seuraavana päivänä kotimatkalla tuntuikin välillä, että olisimme ajaneet saunassa. 🙂

Maurien rakentama vanhakaupunki siltoineen ja kapeine kujineen oli kaunista katseltavaa.

Retkestä palauduttuamme aloimme jo suunnitella uutta, Gordobaan suuntautuvaa reissua. Ajoimme Gordobaan pienellä vuokra-autolla läpi valtavan laakson, joka oli täynnä oliiviviljelmiä. Majapaikkamme Santa Maria del Trabajo sijaitsi viehättävässä pienessä kylästä, Serro Murianossa.

Kielimuurista huolimatta olin onnistunut ilmoittamaan meidät triathlonkisaan. Järjestäjiä mahtoi naurattaa kysymykseni märkäpuvun tarpeellisuudesta. Kisan aikana lämpötila oli koko ajan yli 30 astetta ja vesi kuin linnun maitoa. Olimme kuitenkin jo tottuneet kuumuuteen ja kisa sujui kummankin osalta hyvin.

Maija triathlonkisassa Espanjan helteessä. Kuva: Juan Serrano
Jani polkee etualalla. Kuva: Juan Serrano

Reilu kaksi viikkoa Fuengirolassa vietettyämme oli aika aloittaa kolme päivää kestävä matka kohti Pyreneitä. Espanjalaiselta seikkailukaveriltani sain vinkkejä, missä kannattaisi yöpyä matkan aikana. Ensimmäinen kohteemme, Gabo de Gata-Níjarin luonnonpuisto, jäikin ehkä mieleeni koko lomareissun huikasevimpana paikkana.

Täällä olisimme mielellämme juosseet useampanakin päivänä!

janijamaija

Majoituimme Los Albaricoquesissa, missä on kuvattu Clint Eastwooden lännen filmejä.

Toisena matkapäivänä ajoimme Valenciaan. Espanjassa oli tuolloin juhannusaatto ja ilta Valencian keskustassa oli tunnelmallinen

Valenciassa vietimme tunnelmallista Espanjan juhannusaattoa.

Kolmantena matkapäivänä ajoimme Alforjaan, joka sijaitsee lähellä Tarragonaa. Alforjassa vietimme Suomen juhannusaattoa Kai ja Katri Langelin idyllisellä maalaismökillä lenkkeillen, ruokaillen ja tietenkin saunoen. Myös Sanna saapui Barcelonan kautta Alforjaan.

Saunalenkillä poikkesimme muun muassa historiallisessa Siuranassa.
Lenkin lomassa oli ihan pakko virkistäytyä!

Lomamme toisella puolskolla Andorrassa pyörälenkkimme suuntautuivat Vuelta a Espanan ja Tour de Francen vuoristoetapeille -eihän koko maasta löytynyt yhtään tasaista pätkää! Kävimmekin Janin kanssa välillä Espanjan puolella ajamassa tasaisempia reittejä.

maijapolkee

janihölkkää
Juoksu- ja pyöräilyreiteissä ei kyllä ollut täälläkään valittamista!

Kai Langelin innoittamana päätin vielä osallistua 45 kilometrin mittaiseen vuorijuoksuun (Ultra Trail Valls d’Aneu). Kisa oli erittäin haastava, koska kokonaisnousua kertyi yli 3500 metriä ja varsinkin alamäet olivat erittäin teknisiä.

Taivalsimme matkaa Kain kanssa yhdessä maaliin saakka. Maisemat olivat henkeä salpaavat! (Toimituksen huomautus: Maija voitti vuorijuoksukisan. Kyllä merenpohjan asukaskin pärjää vuoristossa sangen mainiosti! 😉 )

Viiden viikon lomamme huipentui Tour de Francen yhdeksättä etappia seuraten. Menimme reitin varrelle jo aamupäivästä nauttimaan tunnelmasta.

TDF: Didi oli saapunut paikalle jo ennen meitä. Kuvassa Sanna Kullberg ja Maija.
Kannustimme tietenkin asianmukaisesti pallopaidoissa ja lippiksissä. Kuvan ottanut Merja Ylihärsilä
Valtavan pitkän mainoskaravaaniletkan jälkeen saapuivat itse pääosan esittäjät.

Loma onnistui yli odotusten ja sekä keho että mieli saivat kaipaamaansa virkistystä!